Hotelllissa nautittiin aamiainen. Oli vähän erilainen kuin mihin euroopassa on totuttu. Mm. kanakeittoa, riisiä, munakasta, maissia, ...ja lopuksi hyvää kahvia.
Varsinainen HongKongin kaupunki on saarella. Osa kaupungista (Kowloov) on kuitenkin matereen puolella jossa myös meidän hotellimmekin on. Lähdimme Kowloovin keskustaan josta pääsee sitten lautalla HonKongin puolelle. Menimme sinne metrolla, tarvittiin pienä opettelua ja opastusta jotta selvisimme kyytiin. Maksut tapahtuvat täysin automaattien kautta, todella nopeaa ja joustavaa kun sen on oppinut. Matkustaminen metrolla on nopeaa ja halpaa, n. 5 km matka maksoi eläkeläisiltä 3 HK$ = 30 snt. Väkeä on asemilla paljon, junia kulkee jakuvana virtana, kaikki täysinä. Junat ja asemat ovat siistejä, Kaikki näyttää toimivan hyvin.
Keskustasta menimme StarFerry lautalla HonKongin puolelle. Tämäkin oli mielenkiintoinen kokemus. Noin kilometrin väliä kulkee jatkuvasti useita lauttoja, matkan hinta 2HK$ = 20 snt. Halpaa huvia veneily täällä. Ihmisiä liikkuu paljon lautallakin.
Teimme kaupungilla Sight Seeing bussilla 4 erilaista kierrosta, mikä antoi hyvän ylleiskuvan kaupugista. Kadut pilvenpiirtäsjien välissä tuntuvat syviltä kanjoneilta joissa kuitenkin elämä sykkii vilkkaana. Oman lisänsä tuovat liikenteen seassa liikkuva värikkäät kaksikerroksiset raitiovaunut, jokainen on ilmeeltään erilainen, kuin liikkuva taideteos. Nousimme Viktoria kukkulan päälle junalla. Sieltä avautui huikeat näkymät yli kaupungin. Illalla ajoimme kaupunkikierroksen, näimme kaupungin yövalaistuksessa. Kaikki isommat rakennukset on valaistu, valojen värit ja voimakkus vaihtuu jatkuvasti. Oman lisänsä tuovat suuret elävat valomainokset. Mämä luovat elävan dynaamisen tunnelman. Kaupat ovat iltaisin auki ja valtaosa ihmisista hoitaa kauppa-asiansa illalla. llalla näimme HongKonin saarella esitettävän valo showin. Katselimme sitä mantereen puolelta. Udean kilometrin matkalle asennetut sadat valoheittäjät "elivät" klassisen musiikin tahdissa. Aikamoinen tetekniikan taidonnäyte tämäkin.
Lähestyvä Kinalainen uusivuosi näkyy selvästi katukuvassa. Kaikenlaisia koristeita näkyy jokapuolella kaiupunkia.
Star Ferry lautta Kowloonin ja HongKongin välisessä liikenteessä.
Värikäs raitiovaunu kaupunkiliikenteessä.
Näkymä Viktoria kukkulalta
Kaupunki yövalaistuksessa |
31.1.2011
Teimme retken Lantaun saarella lentokentän lähellä olevaaan Ngong Pingin kylään. Sinne mentiin lähimmästä kabiinihissillä, hissimatkan pituus n. 4-5 km. Hissimatka oli huikea kokemus, reitti ylitti merenlahden kahdesti n 200 m korkeudella. Olihan siinä maisemaa kerrakseen. HongKongin lentokenttä näkyi hienosti lintuperspektiivistä., sinne tuli ja sieltä lähti koneita jatkuvana virtana. Olisi pitänyt valita lasipohjaionen kabiini niin olisi nähnyt maisemat myös suoraan alaspäin (tällainenkin olisi ollut saatavilla).
Perillä vuoristokylässä oli muutamia kauppoja, Buddhalaisluostari ja mailman suurin pronssinen Buddhan patsas. Akaa näihin tutustumiseen jäi hissin sulkeutumisen vuoksi vain puoli tuntia.
Paluumatka tapahtui hämärtyvässä illassa, oli hieno näkymä kun allaolevassa kaupungissa syttyi iltavalaistus.
1.2.2011
Viimeinen päivä HongKongissa. Repun pakkaus aamulla, huoneen luovutus klo 12, tavarat säilytykseen hotellille ja sitten kaupugille. Menimme Kowloonin puistoon, hieno iso alue keskellä kaupunkia josta löytyi monenlaista nähtävää, hienoja istutuksia, lintulampi jossa (mm. flamingoja, mustakaulajoutsenia), kukkia ym. Klo 17 palasimme hotellille hakemaan tavarat ja sitten taksilla lentokentälle, lerto seuraavaan kohteeseen Manilaan lähtee klo 21.30.
Sää HongKongissa oli yllättävän kylmä. Päivälämpötila oli jotain 14 - 15 astetta. Hotellihuoneessa eiollut mitään lämmityslaitteita (ainoastaan jäähduytyslaitteet)joten sielläkin lämpötila oli koko ajan avai. 18 astetta, joten pieni vilu olli päällä koko ajan. Täällä ei vielä päästy nauttimaan etelän lämmöstä, mutta eiköhön se tästä vielä lämpene kun matka jatkuu.
HongKong jäi mieleen mukavana kokemuksena. Siisti paikka, ihmiset ystävällisiä, auliita neuvomaan/auttamaan turisteja, mitään ei tarvinnut pelätä, illallakin voi turvallisin mielin liikkua kaupungilla. Englannin kielellä tuli hyvin toimeen jokapaikassa. Liikenne kaupungissa oli vasemman puoleinen ja aikalailla ”siistiä”, holtitonta ryntäilyä ja kiilailua ei jurikaan esiintynyt. HongKongissa on asukkaita erään tiedon mukaan.6 855 125 henkeä, kaupungin pinta-ala on 1108 km2 eli yli 6000 henkeä/km2. Kaupunki on maastoltaan kovin vuoristoinen joten läheskään koko aluetta ei voikäyttää asumiseen. Tämän vuoksi niitä pilvenpiirtäjiä sitten tarvitaan. Tänne voisi tulla vaikka uudelleen.
Kabiinihissi |
NgongPingin katuknäkymä |
Katunäkymä HongKongisasa |
Auringon lasku Lantaun saarella |
On se teillä eläkeläisillä halpaa matkustaa myös maalimalla!
VastaaPoistaMahtava päästä seuraamaan teidän reissua siellä pallonpuoliskolla. Mä tulin just 9 km:n hiihtolenkiltä kolmen asteen pakkaskelistä, virkistävää oli hiukan päästä tuulettelemaan ajatuksia yksikseen hiljaiseen metsään :)
VastaaPoistaKuvien kautta voi vain kuvitella millaista on hengittää Honkongin ilmaa ihan oikeasti. Paljon onnellisia hetkiä sinne. Täällä ollut tänään aurinkoinen talvipäivä ja ensimerkkejä keväästä, linnuista ja valon määrästä päätellen. Pitääkö Alli blogia, mikä osoite? Mukana reissussa -M-
VastaaPoistaHienoja kokemuksia ja hienoja kuvia. Olen joskus kaukokaipuun iskiessä katsonut YouTuben videokuvia - ilmeisesti kuvattu tuolta Viktoria-vuoren rinteiltä - jotka näyttävät lentokoneiden laskuja kiitoradalle joka ilmeisesti mereen rakennettu keinotekoinen niemi. Suuren maailman asiat on jotakin niin suurta että ei täällä Viitasaaren korkeudella kaikkea tajua. Matkanne tuntuu alkaneen kiinnostavasti, toivotan sitä samaa "menoa" jatkossakin. Teillä tuota aikaa tuntuu olevan todella reippaasti!
VastaaPoistaOlli-serkku